Τρίτη, 7 Αυγούστου 2012

Έλεγχος των φρένων

Είναι απόλυτα φυσιολογικό σε κάθε πάτημα του πεντάλ να αυξάνεται η φθορά των φρένων. 

Γι’ αυτό, καλό είναι να γνωρίζετε πότε θα πρέπει να κάνετε τον απαραίτητο έλεγχο, προκειμένου να έχετε τη σωστή ασφάλεια και το χαμηλότερο κόστος για την αποκατάστασή
τους.

Έλεγχος στα τακάκια κάθε 20.000 με 40.000 km
Τα τακάκια, τα οποία βρίσκονται κολλημένα πάνω σε σιδερένια βάση και αποτελούνται από υλικό τριβής, μπορούν να εξασφαλίσουν αποτελεσματικά φρεναρίσματα για περίπου 40.000 km, ανάλογα πάντα με το στυλ οδήγησης. Αν χρησιμοποιείτε το πεντάλ με σύνεση και προσοχή, τότε η διάρκεια ζωής τους θα είναι η μέγιστη δυνατή, αλλιώς θα χρειαστεί να τα αλλάξετε σε περίπου 15.000 km. Το καλό στην όλη υπόθεση είναι ότι τα τακάκια εξακολουθούν να φρενάρουν καλά είτε είναι καινούργια είτε φθαρμένα. Η ενδεικτική λυχνία στο αυτοκίνητό σας όμως θα σας προειδοποιήσει 3.000 km πριν η αποτελεσματικότητά τους πέσει στο μηδέν. Με λίγα λόγια λοιπόν, όταν το τελευταίο ίχνος του υλικού τριβής εξαφανιστεί και η σιδερένια βάση ακουμπήσει στη δισκόπλακα, το αυτοκίνητο δεν φρενάρει.

Έλεγχος θερμουί κάθε 30.000 με 60.000 km

Τα θερμουί των ταμπούρων είναι ό,τι ακριβώς και τα τακάκια για τις δισκόπλακες. Γι’ αυτό, όταν πηγαίνετε το αυτοκίνητό σας για το κύριο σέρβις (κάθε 15.000 - 30.000 km) θα πρέπει να καθαρίζονται τα ταμπούρα από το κατάλοιπο του υλικού τριβής για να περιοριστούν οι συριγμοί και να ελέγχεται το πάχος του υλικού τριβής. Αν η φθορά των πίσω φρένων είναι έντονη, θα το καταλάβετε από τη μεγάλη διαδρομή του πεντάλ ή του χειροφρένου. Αν ακούσετε το χαρακτηριστικό γρύλισμα από τα ταμπούρα κατά το φρενάρισμα, σημαίνει ότι ήδη είναι πολύ αργά, γιατί το μεταλλικό μέρος των θερμουί έχει ήδη ακουμπήσει το ταμπούρο.

Έλεγχος στις δισκόπλακες κάθε 50.000 με 100.000 km
Επειδή τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πιο βαριά και πλέον δεν χρησιμοποιείται αμίαντος στα υλικά τριβής, οι δισκόπλακες αλλάζονται πιο συχνά – σε χρήση πόλης μπορεί να χρειαστεί αλλαγή τους μόλις πατήσετε τα 30.000 km. Παρ’ όλα αυτά, οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές που θεσπίστηκαν για την ενίσχυση του φρεναρίσματος είχαν θετική επίδραση στη μακροζωία των δίσκων. Να έχετε όμως υπ’ όψιν σας ότι όταν αντικαταστήσετε τους δίσκους θα πρέπει οπωσδήποτε να αντικατασταθούν και τα τακάκια.

Έλεγχος ταμπούρων κάθε 100.000 με 150.000 km
Επειδή τα ταμπούρα υφίστανται μικρότερη φθορά από τους δίσκους, έχουν και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Πρακτικά μπορούν να έχουν ζωή αντίστοιχη με αυτήν του αυτοκινήτου σας, αντέχοντας 3-4 αλλαγές σε θερμουί. Όταν αρχίσουν να φθείρονται, η επιφάνεια τριβής τους γίνεται οβάλ, κι αυτό γίνεται αντιληπτό από διακυμάνσεις στην επιβράδυνση με χαμηλή ταχύτητα ή στο απαλό φρενάρισμα. Τα ταμπούρα μπορούν είτε να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν, ανάλογα με τη φύση της φθοράς που έχουν υποστεί.

Έλεγχος χειροφρένου κάθε 100.000 με 150.000 km
Σε κανονικές συνθήκες μετράμε 6 κλακ στην καστάνια του χειροφρένου πριν μπλοκάρουν οι τροχοί. Ένα κλακ παραπάνω είναι πιθανό να κρύβει φθαρμένα θερμουί. Αν υπάρχει τέτοιο σύμπτωμα, δεν τεντώνουμε ποτέ το συρματόσχοινο του χειροφρένου, αλλά ρυθμίζουμε πρώτα τις σιαγόνες και ελέγχουμε τα θερμουί ή τα τακάκια. Σε μερικά μοντέλα το συρματόσχοινο περνάει κοντά από το καζανάκι της εξάτμισης, με αποτέλεσμα να λιώνει το πλαστικό περίβλημα και να εμποδίζεται η λειτουργία του. Σε άλλα μοντέλα πάλι υπάρχουν αυτόματοι εντατήρες και τα φρένα παραμένουν σωστά ρυθμισμένα μέχρι το όριο της χρήσης. Τα συστήματα αυτά όμως είναι αναξιόπιστα και πολλές φορές κολλούν ή χαλαρώνουν.

Έλεγχος υγρών και σωληνώσεων κάθε 2 με 3 χρόνια

Το υγρό φρένων έχει την ιδιότητα να απορροφά σταδιακά την υγρασία του περιβάλλοντος και να μειώνεται το σημείο βρασμού του. Σε αυτή την περίπτωση κινδυνεύετε να βρεθείτε χωρίς φρένα σε ένα δυνατό φρενάρισμα. Το σωστό είναι να το αλλάζετε κάθε δύο με τρία χρόνια. Η φθορά στις ελαστικές/μεταλλικές σωληνώσεις του κυκλώματος ή τυχόν διαρροές είναι βλάβες για τις οποίες θα ενημερωθείτε έτσι κι αλλιώς στο τακτικό σέρβις του αυτοκινήτου σας. Το ABS, τέλος, δεν απαιτεί κανενός είδους συντήρηση.

Πηγή : autocar.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου